Met dit basisrecept voor zandtaartdeeg kan je alle kanten op. Gebruik het bijvoorbeeld als zanddeegbodem voor een taart of juist om koekjes mee te maken.

Zandtaartdeeg maken

Ik denk dat dit een van de meest multifunctionele basisrecepten is. Zandtaartdeeg kun je echt voor van alles en nog wat gebruiken. Ik gebruik het meestal als taartbodem voor zowel grote als kleine taarten, maar je kunt er ook prima koekjes van bakken.

Het traditionele Franse recept maakt gebruik van amandelmeel en poedersuiker voor het deeg, zoals ik mijn tartelettes maak zeg maar. Toch gebruik ik het (om het zo makkelijk mogelijk te houden) niet voor mijn zandtaartdeeg basisrecept en daar krijg ik ook overheerlijke resultaten mee. Ik geef jullie vandaag mijn basisrecept en allerlei tips.

Basisrecepten

Met dit basisrecept voor een zanddeeg kun je dus van alles maken. In Het Basisbakboek staat een volledig hoofdstuk met recepten die dit zandtaartdeeg als basis hebben. Dat boek is sowieso een aanrader voor alle thuisbakkers die de basis van het bakken onder de knie willen krijgen of als naslagwerk!

Het Complete Basisbakboek 

Deze bakbijbel met ruim 150 recepten wil iedere thuisbakker in huis hebben. Ga aan de slag met een van de 40 basisrecepten, elk met twee variaties. Het zijn zowel tijdloze klassiekers als veel spiksplinternieuwe recepten. Daarnaast bevat dit boek recepten voor vullingen en toppings, maar ook handige baktips en bewaaradviezen zoals je van mij gewend bent. 

Bestel hier!

Afbeelding

Zanddeegbodem blind bakken

Als je jouw zandtaart pas na het bakken wil vullen, dan bak je het deeg eerst blind af. Het blind bakken heeft als functie dat het voorkomt dat de bodem omhoog komt en met een bolling bakt. Op die manier zou er weinig ruimte meer over blijven om de taart na het bakken te vullen.

Er zijn verschillende vullingen waarmee je jouw zanddeegbodem blind kan bakken:

Lees in dit artikel meer over blind bakken en over de alternatieven.

Deeg laten rusten

In onderstaand recept zul je teruglezen dat je het zanddeeg minimaal een uur moet laten rusten in de koelkast. Dat heeft niet alleen als reden dan het deeg op die manier koelt en tijdens het bakken z’n vorm beter behoudt. Je laat deeg in de koelkast rusten zodat de gluten kunnen ontspannen, met als resultaat een heerlijk knapperige zandtaartbodem.

Laat je het deeg niet voldoende rusten? Dan bestaat de kans dat het deeg krimpt in de oven, waardoor je zanddeegbodem minder mooi en ongelijk van vorm zal zijn. Lees meer over waarom een koekdeeg moet rusten in de koelkast.

aardbeien zandtaart recept

Zandtaart met fruit en banketbakkersroom

Recepten met zandtaartdeeg

De meest bekende taart met een bodem van zanddeeg is denk ik de lemon meringue pie. Dit blijf ik één van de meest verrukkelijke taarten vinden die er bestaan. Maar ik heb over de jaren heen meer lekkere taarten gebakken waarbij dit zandtaartdeeg de basis vormde:

Zoals je kunt zien zit er voor elk seizoen wel een geschikte taart met zanddeegbodem tussen. Gelukkig maar, want ik zou niet graag willen hoeven kiezen tussen deze heerlijke taarten!

Zandtaartdeeg basisrecept

Zanddeeg maken

Hoe kan ik koekjes bakken van dit deeg?

Bereid het deeg volgens het recept t/m stap drie en gebruik koekuitstekers om leuke koekvormen uit het deeg te steken. Leg ze op een bakplaat (niet té dicht op elkaar) en bak ze afhankelijk van de grootte in 12-15 minuten op 180 graden.

Kan ik het zandtaartdeeg voorbereiden?

Absoluut, daar is het heel geschikt voor. Zanddeeg is eigenlijk een soort koekdeeg en daarom kan het prima enkele dagen (goed verpakt in folie) in de koelkast bewaard worden. In de vriezer kun je het zelfs tot drie maanden bewaren. Maak er dan eventueel eerst een dunne plak deeg van voordat je het invriest, dan ontdooit het ook makkelijker.

Waarom zakken of krimpen de randen van mijn taartbodem?

Hoogstwaarschijnlijk heb je het deeg niet of niet voldoende laten rusten. Daardoor hebben de gluten niet kunnen ontspannen en krimpt het deeg tijdens het bakken. Lees meer over waarom een zandtaartdeeg moet rusten. Ook is het mogelijk dat je teveel boter door het deeg hebt gemengd en de randen daarom naar beneden zijn gezakt.

Hoe voorkom ik dat mijn bodem scheurt?

Door met een vork gaatjes te prikken in de zanddeegbodem voordat deze de oven in gaat. Zorg ervoor dat je de gaatjes goed verdeelt over de gehele bodem.

In welke bakvorm past dit zanddeeg?

Ik gebruik meestal een ronde bakvorm met een losse bodem, maar je kunt ook kiezen voor een rechthoekige vorm zoals ik bij de aardbeien zandtaart heb gedaan. Met de ‘recept omrekenen’-knop in de receptkaart, reken je het recept heel gemakkelijk naar elke gewenste bakvorm om. Als je het liefst onderstaand recept aanhoudt, dan zijn deze bakvormen heel geschikt:

Zanddeeg maken

 

zanddeeg recept

Opslaan
Recept afdrukken

4.39 van 31 stemmen

Zandtaartdeeg

Met dit basisrecept voor zandtaartdeeg kan je alle kanten op. Gebruik het bijvoorbeeld als zanddeegbodem voor een taart, maar ook om koekjes mee te maken.
Porties: 24 cm taart
voor een quichevorm van 24 cm

Ingrediënten

  • 80 gram fijne kristalsuiker
  • 160 gram ongezouten roomboter
  • 225 gram bloem
  • ½ ei
  • snuf zout

Benodigdheden

Instructies

  • Doe alle ingrediënten tegelijk in een kom en kneed tot een stevig deeg. Als het nog wat kruimelig is, kneed je het deeg met de hand verder. Verpak het deeg in folie en laat minimaal een uur rusten in de koelkast.
  • Omdat je dit deeg meestal zult gebruiken als taartbodem, beschrijf ik deze werkwijze. Ik kom straks terug op andere toepassingen.
  • Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad tot ongeveer 5 mm dikte. Bekleed je bakvorm met het deeg en snijd de overtollige randjes weg.

Baktijd

  • De baktijd en oventemperatuur verschilt per recept. Soms bak je de bodem blind om hem later te vullen, soms bak je de vulling gelijk mee en dan zijn er ook nog de verschillende formaten van taart. Gebruik daarom dit recept als basis voor allerlei soorten taarten, en volg het recept voor de tijd en temperatuur.
  • Om je toch een beetje een richtlijn te geven: wanneer ik deze bodem blindbak in een 24 cm vorm staat hij 30 minuten in de oven op 180 graden. 20 Minuten met de blindbakvulling en 10 minuten zonder. Kleine taartjes van ongeveer 10 cm bak je op deze manier 15 minuten met blindbakvulling op 180 graden en 5 minuten zonder de vulling.
Bewaren

Als je de bodem zonder vulling bakt kun je die goed bewaren. Verpak de taartbodem in folie, zo blijft hij met gemak een kleine week goed buiten de koelkast. Of tot drie maanden in de vriezer.

Links in dit artikel kunnen affiliate links zijn. Als jij via zo’n link iets koopt, krijg ik hier een kleine commissie over. Merknamen in een recept kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking.

131 reacties

  1. Ben al een tijdje op zoek naar een fijn recept om zelf een zandtaart te maken. Thanks for sharing!

  2. Joke van der Wal schreef:

    Ik raak even in de war met de aktijd. Er staat 30 min in de oven.
    Wanneer je alleen de bodem bakt is het 10 minuten op 180 graden?

    1. Laura Kieft schreef:

      In totaal 30 minuten. 20 minuten met de blinbakvulling erin, dan haal je die eruit en zet je de taart nog voor 10 minuten in de oven. Zo kan de bodem ook goed kleuren en dan komt hij niet meer omhoog.

  3. Joke van der Wal schreef:

    Dank je wel, ik ben niet goed met baktermen.
    Dus 20 minuten in de vorm en 10 minuten uit de vorm! ?

    1. Laura Kieft schreef:

      Nee, je laat de taartbodem in de vorm zitten de hele tijd. Je haalt de laatste 10 minuten alleen de blindbakvulling eruit die bovenop de bodem (op een bakpapiertje) ligt.

  4. Joke van der Wal schreef:

    sorry, misschien is het de warmte (ik woon in Bulgarije en het is hier 40 graden)
    maar ik snap er niets van.
    Zei al dat ik geen baktermen ken, weet niet wat een blindbakvulling is.
    Ik wil gewoon alleen de zandtaartbodem, verder niets.
    Verder geniet ik hier in het buitenland enorm van je recepten.

    1. Lian van Rens schreef:

      Wellicht dat deze pagina voor opheldering kan zorgen. Het legt uit wat blind bakken is: http://www.handigebaktips.nl/verschillende-soorten-blindbakvulling/

  5. Joke van der wal schreef:

    Waarom is mijn vraag weg? Kun je me dan in een privebericht uitleggen wat een blindbakvulling is en hoe dat werkt?
    Heb al bij basisregels gekeken.
    Ik bak veel met jouw recepten.

  6. Joke van der wal schreef:

    Sorry, ik had de pagina niet ververst, dus zag dit bericht zonder mijn reacties.
    Excuses!

  7. Lieke schreef:

    Hoi even een vraagje, ik weet nooit goed of ik kristalsuiker of basterd suiker moet gebruiken. Maar dat heel erg veel uit? Of merk je daar niks van?

    1. Lian van Rens schreef:

      Basterdsuiker is in principe iets smeuïger dan gewone kristalsuiker. De meeste recepten vragen om kristalsuiker als er suiker staat. Anders zou er specifiek basterdsuiker staan in het recept.

  8. Nelleke. schreef:

    Hallo Laura.
    even vraag we hebben een combimagnitron zijn dat dezelfde bakminuten zoals het in het recept van zandtaartdeeg.
    M.v.g. Nelleke.

    1. Laura Kieft schreef:

      Bakken in een combimagnetron gaat wat lastiger en daar is lastig een juiste tijd voor de geven. Meestal werkt op een iets lagere temperatuur het best, en dan ongeveer dezelfde tijd (wel goed in de gaten houden)

  9. Samira schreef:

    Hoiii..
    Ik wil kleine zandtaartjes met banketbakkersroom&fruitvulling maken als traktatie. Hoeveel taartjes (cupecakevormpjes) zal ik uit dit recept ongeveer kunnen halen?
    Groetjes, Samira

  10. Danielle schreef:

    Misschien een hele domme vraag, maar een half ei??
    Ben iemand die af en toe wat bakt, maar een half ei ben ik nog niet tegen gekomen. Hoe doe je dat? 😉
    Groet, Daniëlle

    1. Laura Kieft schreef:

      In een klein bakje klop je het ei even los en dan gebruik je de helft voor het recept 🙂

  11. Patricia schreef:

    Hoi hoi!
    Wat een leuke website heb je! Ik maak graag je recepten omdat je het zo goed omschrijft.
    Ik heb o.a. dit recept van je gemaakt. Maar hier ontbreekt me toch wat ervaring. Ik vroeg me nl. af of je dit ook zonder bakvulling kunt bakken in de oven. Ik heb dat nl geprobeerd maar dan zakt de rand naar beneden. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik de bakvorm heb ingevet.
    2 vragen dus; 1. kan het zonder bakvulling/parels? 2. Moet ik de bakvorm wel invetten?
    Alvast bedankt voor je reactie!
    Groetjes, Patries

    1. Laura Kieft schreef:

      Ik vet de vorm niet in, dus dat is geen must. Zonder bakvulling kan, maar dan zakt de rand dus meer in. Ik raad aan voor het beste resultaat gewoon bakvulling te gebruiken.

  12. Lesida schreef:

    Hallo,
    Moet gewone bloem of zelfrijzend bakmeel?

    1. Laura Kieft schreef:

      Bloem, anders zou er zelfrijzend bakmeel staan.

  13. Femke schreef:

    Ik heb een lemon meringue pie gemaakt van het weekend, super lekker! Alleen was de taartbodem gebarsten. Heb je misschien tips hoe ik het kan voorkomen? Of wat heb ik verkeerd gedaan?

    1. Laura Kieft schreef:

      Barstte hij in de oven, of daarna pas? Na het bakken moet je er namelijk wel voorzichtig mee omgaan.

      1. Femke schreef:

        Erna, maar ik ben wel erg voorzichtig geweest. Laat jij deze bodem in de bakvorm afkoelen of eruit?

        1. Laura Kieft schreef:

          In de vorm, eerder kun je hem er niet uithalen (want niet stevig genoeg). Ook na het afkoelen moet je voorzichtig zijn.

  14. Ellen schreef:

    Kan ik het halve ei er ook uit laten? Mijn neefje is hier nl erg allergisch voor en dan kan ik deze basis gebruiken om te vullen met andere dingen.
    Bedankt alvast!

    1. Laura Kieft schreef:

      Kan, maar dan zou ik wel wat meer boter toevoegen.

  15. Tsalina schreef:

    Helaas was dit recept iets teleurstellender. Ik wissel mijn recepten om de beste eruit te halen. De randen zakte in waardoor er weinig ruimte overbleef voor de vulling (jou pumpkin pie). Bij mij kwam de boter echt op de bodem te leggen en ook na het blind bakken bleef hij omhoog komen. Ik volg recepten vrij nauwkeurig op. Enig idee wat de oorzaak kan zijn ?

    De smaak vond ik wel super, houd ik voor koekjes ;). Benieuwd naar de taart in zijn geheel sebiet 😀

    1. Laura Kieft schreef:

      Dat klinkt alsof er iets mis is gegaan. Dat de randen iets inzakken is niet gek, maar van de boter heb ik echt nog nooit gehad. Gebruik je wel ongezouten (stevige) roomboter? En verder ook niets veranderd?

4.39 from 31 votes (30 ratings without comment)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeel dit recept