Overnight oats met banaan

Gepost: 6 januari 2021 Laatst bewerkt: 12 december 2023
Overnight oats met banaan
83

Deze overnight oats met banaan, blauwe bessen, havermout en chiazaad is een makkelijk, ontzettend lekker en gezond ontbijt! Een aanrader om elke week eens op het menu te zetten.

Wat is overnight oats?

Voor wie het nog niet kent: overnight oats is eigenlijk gewoon een soort havermoutpap, maar dan koud. In dit geval verwarm je de melk en de havermout niet, maar je mengt ze alleen met elkaar (met eventueel enkele smaakmakers) en zet dit de avond van tevoren in de koelkast, zodat de havermout de melk ’s nachts lekker absorbeert. Je kunt dan meteen meerdere porties maken, zodat je voor twee ochtenden een lekker ontbijt hebt staan in de koelkast. Heel handig!

BAKTIP: Verdeel de overnight oats over twee kommen, glaasjes of bakjes. Een mason jar is ideaal voor zo’n ontbijt. Serveer de blauwe bessen op het moment dat je gaat eten.

overnight oats maken

Overnight oats met banaan

Ik heb echt zitten smullen van deze overnight oats met banaan en blauwe bessen. Het deed me qua smaak heel erg denken aan mijn bananenbrood met blauwe bessen. Dat komt omdat ik de overnight oats ‘gezoet’ heb door er banaan doorheen te prakken en in de ochtend op smaak maak met blauwe bessen. Ik gebruikte hiervoor gewoon diepvries blauwe bessen. Als ik ze de avond van tevoren in de koelkast vergeet te zetten om te ontdooien, dan kun je ze even in een bakje met heet water laten ontdooien of in de magnetron. Uiteraard smaken verse blauwe bessen er ook heel goed bij, of eigenlijk elke vorm van rood fruit.

Gezonde ontbijtrecepten met banaan

Banaan is een ideale manier om een zoete smaak aan ontbijtrecepten te geven, zodat er geen suiker toegevoegd hoeft te worden. Daardoor blijft het recept lekker én gezond, win-win dacht ik zo. Er zijn veel verschillende soorten ontbijtrecepten te bedenken waarbij je dit kunt toepassen. Om je een idee te geven zet ik er een aantal op een rij:

HET BASISBAKBOEK

Voor iedere thuisbakker die de basis van het bakken graag onder de knie wil krijgen heb ik Het Basisbakboek geschreven. Naast de ongeschreven bakregels en heel veel andere handige baktips, deel ik de belangrijkste (en lekkerste!) basisrecepten met je. Ook laat ik zien hoe je per basisrecept hier zelf mee aan de slag kunt om ermee te variëren. Met dit boek is bakken voor iedereen leuk en makkelijk!

Bestel hier!

Afbeelding
overnight oats met blauwe bessen

Overnight oats maken

Het leuke aan overnight oats is dat je er gemakkelijk zelf mee kunt variëren. Door één of enkele ingrediënten te veranderen, trek je zo een heel ander havermout ontbijt uit de koelkast in de ochtend. Ik loop alle ingrediënten en potentiële alternatieven met je door.

Bananen

Bananen geven een zoete smaak aan de overnight oats, maar kunnen ook achterwege worden gelaten. Als je niet van banaan houdt, maar wel op zoek bent naar die zoete smaak, dan kun je bijvoorbeeld een fruitmoes (peren- of appelmoes) gebruiken of geprakte mango.

Griekse yoghurt 10%

Voor een iets dikkere en meer romige structuur van de overnight oats koos ik ervoor om Griekse yoghurt te gebruiken. Erg lekker, maar kan vervangen worden door elke andere yoghurt of plantaardige vervanger. Als je liever een minder stevige overnight oats eet, vervang de yoghurt dan door melk.

Melk

Melk en havermout vormen de basis voor havermoutpap en dus ook voor overnight oats. Je kunt elke soort melk gebruiken, net wat jij lekker vindt.

Havermout

Het liefst gebruik ik fijne havervlokken om een overnight oats te maken, omdat dit het vocht het makkelijkst opneemt. Dit gaat overigens ook op voor een verwarmde havermoutpap, dit zal zich sneller tot een pap ontwikkelen wanneer je fijne vlokken gebruikt. Als je glutenvrij eet, let er dan op dat er een ‘glutenvrij gecertificeerd’-kenmerk op de verpakking staat.

Chiazaad

Als je chiazaad laat weken in een vloeistof, ontstaat er een soort puddingachtige substantie. Ik vind het een erg lekkere toevoeging qua structuur in dit recept, maar het kan ook prima vervangen worden door 4 el havermout indien je niet van chiazaad houdt. Een andere optie is het toevoegen van enkele eetlepels kokosrasp.

Vanille-extract

In de basis heeft dit ontbijtrecept geen enorm uitgesproken smaak, behalve de banaan en de vanille-extract. Ik maak mijn vanille-extract altijd zelf, heerlijk. De vanille-extract kan plaatsmaken voor andere smaakmakers zoals kaneel, kardemom, citrusrasp of cacaopoeder. Dit is een kwestie van testen en experimenteren wat je zelf lekker vindt.

Blauwe bessen

Eerlijk is eerlijk, bij dit basisrecept voor overnight oats met banaan passen blauwe bessen wel heel erg goed qua smaak. Uit de vriezer of vers, beiden werkt prima. Eigenlijk zou je elke soort fruit kunnen gebruiken om dit ontbijtrecept mee af te toppen. Kijk wat je op de fruitschaal of in de vriezer hebt liggen en probeer het gewoon! 😉

overnight oats met banaan

 

overnight oats met banaan recept

Recept afdrukken

4.38 van 8 stemmen

Overnight oats met banaan recept

Deze overnight oats met banaan, blauwe bessen, havermout en chiazaad is een makkelijk, ontzettend lekker en gezond ontbijt!
Porties: 2 porties

Ingrediënten

Instructies

  • Bereid de overnight oats de avond voordat je ermee wilt ontbijten.
  • Prak of pureer de banaan fijn. Meng met de overige ingrediënten voor de overnight oats (m.u.v. de blauwe bessen) en verdeel over twee kommen, glaasjes of bakjes. Zet afgedekt in de koelkast.
  • Verdeel 50 gram blauwe bessen over je ontbijtportie op het moment dat je het gaat eten.

Tips

  • Je kunt het chiazaad ook vervangen door 4 el havermout of 3 el geraspte kokos.
  • Je kunt de vanille ook vervangen door 0,5 tl kaneel.
  • Ik hou van een stevige overnight oats, als je het meer vloeibaar wilt hebben dan voeg je gewoon wat meer melk toe of je laat het chiazaad weg.
Bewaren

Bewaar maximaal twee dagen in de koelkast.

Links in dit artikel kunnen affiliate links zijn. Als jij via zo’n link iets koopt, krijg ik hier een kleine commissie over. Merknamen in een recept kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking.

10 reacties

  1. Sanne schreef:

    Misschien ook handig om te beschrijven hoe je de Overnight oats bereid. Het ziet er lekker uit

    1. Laura's Bakery schreef:

      Dat staat in het recept? De eerste zin impliceert enkel dat je het recept de avond voordat je het gaat eten moet voorbereiden.

      1. Sanne schreef:

        Dank je Laura,

        Het smaakte heerlijk.

        1. Laura's Bakery schreef:

          Super om te lezen 🙂

  2. Ramona schreef:

    Gisteren gemaakt en vanmorgen gegeten, maar ik ben helaas geen fan. Het zurige van de Griekse yoghurt in de overnight oats bevalt mij niet en de banaan erdoor is ook niet helemaal mijn ding, deze zou ik eerder in stukjes erdoor doen wanneer ik het ga eten i.p.v. al de hele nacht te laten staan. Maar toch leuk om geprobeerd te hebben! Ik ga gewoon lekker verder met je andere heerlijke (ontbijt)recepten 🙂

    1. Laura's Bakery schreef:

      Het is inderdaad geen superzoet ontbijtje, zoals je van de meeste baksels gewend bent op Laura’s Bakery. De geprakte banaan is het zoetmiddel op deze manier, dat houdt het ontbijt lekker gezond zonder dat je geraffineerde suiker hoeft te gebruiken. Als je niet van (Griekse) yoghurt houdt, kun je dat natuurlijk ook gewoon vervangen door melk! Dan is het probleem ook opgelost. Of je maakt voortaan lekker een ander ontbijtje, er staan er genoeg op het blog inderdaad 😉

  3. Ferdy schreef:

    Gisterochtend heeft mijn hele gezin gesmuld van dit ontbijt!
    “Mam, maak je deze vaker? Dit is een blijvertje!”
    Nou…dat zegt genoeg. Thnx Laura!

  4. Martine schreef:

    Zo, staat in de koelkast. Zonder de yoghurt, mijn potje zat vol…

    Met kaneel en vanille en de bessen er al bovenop. Ontdooien met kokend water vind ik zonde van de bessen.

    Gauw naar bed, dan is het snel morgen ?

  5. Birgit schreef:

    Super lekker recept, beste overnight oats tot nu toe!

  6. Linda schreef:

    Heerlijk recept! Ik maak het standaard iedere week voor 2dgn klaar! Simpel, lekker en voedzaam. Ik wissel ook wel eens af met lijnzaad, vervang de melk voor rijstmelk of kokosmelk ongezoet. Mijn sterren bleven steken op 3 maar dit recept is een dikke 5 waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *