Het is alweer de laatste dag van de tweede koekjesweek! En ik sluit af met een recept waarvan ik eerder niet gedacht had dat ik ze zou maken: kokosmakronen. Zoals je misschien weet ben ik geen groot liefhebber van kokos, maar inmiddels kan ik baksels met kokos steeds een beetje beter waarderen. Mijn vader is gelukkig groot fan van ieder baksel met kokos (liefst zo veel mogelijk), dus hij was dan ook maar wat blij toen ik met een flinke lading van deze kokoskoekjes aan kwam zetten die hij gelijk goedkeurde. Het recept voor kokosmakronen is overigens ontzettend eenvoudig en heeft dan ook maar 3 ingrediënten. Meringue maken en kokos erdoor spatelen, meer is het niet.

BAKTIP: Gebruik een ijslepel om de kokosmakronen te vormen. Schep de meringue uit de kom met de ijslepel en zorg dat je deze glad afstrijkt aan de rand. Geen ijslepel in huis? Gebruik dan 2 eetlepels.

50X KOEKJES 

Ben jij net als ik een echte koekjesfanaat? Van appel-kruimel rondo’s tot haverkoeken en van brookies tot stroopwafels en Jan Hagel. 50x Koekjes staat vol met heerlijke koekjesrecepten met stap-voor stap beschrijvingen, tips en trucs om het bakken nog gemakkelijker te maken en smakelijke foto’s. Met dit bakboek kan iedere koekjesliefhebber direct aan de slag! 

BESTEL NU!

Afbeelding
kokosmakronen 1a
kokosmakronen 3a

 

kokosmakronen

Opslaan
Recept afdrukken

4.35 van 58 stemmen

Kokosmakronen

Met maar 3 ingrediënten is het recept voor deze kokosmakronen erg simpel en ze smaken ook hartstikke lekker!
VOOR 20-22 STUKS

Ingrediënten

  • 4 eiwitten M
  • 175 gram fijne kristalsuiker
  • 200 gram kokosrasp

Instructies

  • In een vetvrije kom klop je de eiwitten met de suiker goed stijf. Voeg dan het kokosrasp toe en spatel dit gelijkmatig door de meringue.
  • Gebruik een ijslepel om de kokosmakronen te vormen (met 2 lepels kan ook), schep de meringue uit de kom met de ijslepel en zorg dat je deze glad afstrijkt aan de rand. Schep de makronen op een met bakpapier beklede bakplaat. Ze zetten in de oven nauwelijks uit, dus er is niet heel veel tussenruimte nodig.
  • Bak de makronen in 20-25 minuten op 170 °C (boven- en onderwarmte).

Tips

  • Bewaren: In een afgesloten trommel blijven de kokosmakronen ongeveer een week goed.

Links in dit artikel kunnen affiliate links zijn. Als jij via zo’n link iets koopt, krijg ik hier een kleine commissie over. Merknamen in een recept kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking.

100 reacties

  1. goitske schreef:

    Oooh die wil ik maken! Stond al op mijn whishlist

    Enne je mag er best een koekjes maand van maken hoor. Helemaal niet erg ???

    1. Claire schreef:

      Deze zijn héérlijk! Alleen een vraagje.. mag ik deze eten tijdens de zwangerschap?

      1. Laura Kieft schreef:

        Ja hoor, ze zijn volledig gaar.

      2. Yvonne schreef:

        Voor de allereerste keer kokosmakronen gemaakt en in 1 keer gelukt. Net de eerste geproefd en ze zijn heerlijk. Super simpel!

        1. Laura's Bakery schreef:

          Ja he? Fijn dat het ook zo makkelijk ging bij jou!

  2. henk schreef:

    ik kom maar tot 10 koeken:-(

    1. Laura Kieft schreef:

      Dan heb je ze een heel stuk groter gemaakt dan ik, ze hebben dan ook langer nodig in de oven.

      1. Henk schreef:

        ik heb een ijscoschep gebruikt. Dus inderdaad werden ze erg groot.

        moet zeggen dat ze wel erg lekker zijn. ?

  3. Harald schreef:

    Met ijsscoup had ik er ongeveer 15 en heb ze 5 min langer laten liggen

    Ben pas een week of 2 aan het bakken, jouw recepten zijn wel top

    Gr

  4. Cypruscooking schreef:

    2 vraagjes laura:
    Eiwit en suiker tegelijk kloppen??
    Kan stevia gebruikt worden ipv suiker?

    1. A. Brouwers schreef:

      Ik heb ze laatst met stevia suiker gemaakt, bij mij waren ze niet lekker

    2. co schreef:

      Ik maak ze met Erythritol een plantaardige suikervervanger en net zo zoet, zonder koolhydraten volledig suikervrij

  5. Ingrid schreef:

    Toen ik dit recept voorbij zag komen, was ik meteen enthousiast.
    Ik vond ze erg leuk om te maken en ze zijn prima gelukt! Ik ga ze zeker vaker maken.

  6. Grietje schreef:

    Heerlijke koekjes.
    Een week in de koektrommel? Dát redden ze niet, daarvoor zijn te te lekker.
    Mijn man maakt al nieuwe

  7. A schreef:

    Enkele eiwitten over , weer een bakplaat met marrons in de oven staan, dit recept is overheerlijk.
    Buitenkant lekker bros en van binnen lekker zacht.
    Ga zo door met je heerlijke recepten .

  8. Esther Verhulst schreef:

    Gort droog niet te eten

    1. Esther Verhulst schreef:

      Maar ws een eiwit te weinig gebruikt

      1. Laura Kieft schreef:

        Ik denk inderdaad dan dat er iets niet goed is afgewogen, ze waren hier absoluut niet droog.

  9. tinne poplemon schreef:

    wanneer ik stevia of eritrithol gebruik hoeveel gram moet ik dan gebruiken ?
    alvast bedankt.

    1. Laura Kieft schreef:

      Durf ik niet te zeggen, ik gebruik dit zelf niet.

    2. co schreef:

      precies dezelfde hoeveelheid

  10. Karin schreef:

    Zojuist gemaakt! Ontzettend makkelijk en heerlijk!!

  11. Vera schreef:

    Heb ze net met mijn zoon gemaakt! Gewone en een paar met cacaopoeder erdoor. Zijn allebei heerlijk ?.

  12. Caroline schreef:

    Kun je verse kokos raspen voor dit recept?

    1. Laura's Bakery schreef:

      Nee, je hebt gedroogde geraspte kokos nodig. Verse kokos is veel sappiger en vetter, dan klopt dit recept niet meer.

  13. Yvon schreef:

    Voor het eerst kokosmakronen gemaakt en in 1 keer gelukt door dit super simpele recept. En moet zeggen ze zijn echt heerlijk!

  14. Caroline schreef:

    Kan ik dit ook in een airfryer xxl maken ipv oven ?? En hoeveel graden dan??

    1. Laura's Bakery schreef:

      Daar kan ik je helaas niet mee helpen, want ik heb geen idee.

4.35 from 58 votes (54 ratings without comment)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeel dit recept