Vervangers voor suiker

1

Suiker 1

Wie ook mijn blog Laura’s Bakery volgt, weet dat er bij mij thuis heel wat suiker doorheen gaat. De laatste paar maanden is er steeds meer vraag naar suikervrije recepten en zo af en toe probeer ik hier wel eens iets mee. Wat niet iedereen weet, is dat je in bestaande recepten heel goed ingrediënten kunt vervangen om het bijvoorbeeld gluten- of lactosevrij te maken. Zo werkt dat ook met suiker. Er zijn talloze suiker vervangers op de markt. Dat is fijn, want zo kun je dus ook gewoon met de meeste bestaande recepten prima aan de slag.

Waarom geen suiker?

Kristalsuiker, zoals de meeste mensen altijd wel in huis zullen hebben, is een geraffineerde suiker. Het is zo bewerkt dat alleen de sucrose overblijft, alle andere voedingsstoffen zijn er uit gehaald. Men noem het ook wel een lege voedingsstof.

Geraffineerde (bewerkte) suiker kan daarnaast zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, maar ook weer snel dalen. Daarvan krijg je nog meer trek in zoetigheid. De één is hier gevoeliger voor dan de ander.

Vervangers voor suiker

In de loop der tijd heb ik steeds meer suikervervangers leren kennen, die heb ik al die tijd netjes opgeschreven om een zo compleet mogelijk overzicht te maken. Laat het dus gerust weten als je er nog eentje mist.

Bij de vervangers waarvan ik weet dat je het 1:1 kunt vervangen met normale suiker heb ik dit erbij gezet. Voor vloeibare vervangers geldt over het algemeen dat je iets minder nodig hebt.

  • appelmoes (1:1)
  • stevia
  • ahornsiroop
  • palmsuiker (1:1)
  • kokosbloesemsuiker (1:1)
  • Sukrin
  • dadels
  • banaan
  • agavesiroop
  • maple syrup
  • honing
  • oerzoet (1:1)
  • rijststroop (1:1)
  • yacon siroop
  • gedroogde abrikozen
  • tagatose
  • xylitol

Bedenk wel dat het resultaat vrijwel nooit hetzelfde is als wanneer je gewone suiker zou gebruiken in een recept. Een vervanger is nooit exact hetzelfde en dat heeft dus invloed op het resultaat.

Kende jij al deze vervangers voor suiker al?

Bron foto

Laura Kieft

Laura vindt dat bakken echt niet moeilijk is en laat dat zien met toegankelijke recepten. Zelf bakt ze het liefst cakes en koekjes en snoept tijdens het maken graag van het beslag en deeg. Zogenaamd om alvast te proeven, zegt ze.

22 reacties

  1. Caroline Piek schreef:

    Handig overzicht! Ik heb afgelopen weekend inderdaad appelmoes gebruikt voor mijn chocolade courgette muffins 🙂

  2. Nathalie schreef:

    Ahornstroop (=maplesyrup) zal vast erg lekker zijn door cupcakes! Dat ik daar nooit eerder aan gedacht heb!

  3. Floor schreef:

    Het zou ook handig zijn om de andre verhoudingen aan te geven.
    Heb laatst koekjes met stevia gemaakt en was totaal mislukt.
    Denk verkeerde verhouding gebruikt.

    1. AnNa schreef:

      3 druppels Stevia is gelijk aan 1 suikerklontje; gaat bij mij goed.

  4. Sandra schreef:

    Hi Laura, misschien ben ik nou niet slim maar als ik zelf appelmoes maak gaat daar altijd suiker door heen. En voor zover ik weet zit er in reguliere appelmoes ook gewoon suiker. Dan is het in feite toch geen vervanging voor suiker?

  5. Paul schreef:

    Hoi,
    Suiker in suikervervangers is gewoon suiker, en is precies t zelfde als gerafineerde suiker. 100% t zelfde. En dus net zo ongezond/gezond als gerafineerde suiker. Alleen stevia of of dat spul in de cola-light is geen suiker.
    In de suikervervangers die hier genoemd worden zit nog appel of dadel of wat dan ook waar nog extra smaakstoffen, mineralen en soms ook vitaminen in zitten. Die mineralen en vitaminen zijn over t algemeen gezond voor je. Maar de suiker is gewoon suiker.
    Grt Paul

  6. Mies schreef:

    Hoi laura, ik mis xylitol in je overzicht. Dit wordt bijvoorbeeld ook in de ontbijtkoek zero gebruikt. Een natuurlijke zoetstof (zou je misschien niet zeggen) die uit berken wordt gewonnen. H er t heeft niet zo’n nasmaak als bijvoorbeeld stevia.

  7. Ingeborg schreef:

    Mijn dochter mag geen fructose (fruitsuiker, zit ook in honing en gewone suiker). Ik gebruik druivensuiker (glucose). Ook geschikt om mee te bakken. Verhouding iets meer nodig dan suiker.
    Maisstroop is vervanging voor bruine basterdsuiker. Eveneens iets meer van nodig.

  8. Chantal schreef:

    Bij een sportwinkel online heb ik ‘no sugar’ besteld. Straks ga ik ermee bakken. Het ziet eruit als echte suiker maar is zoetstof. Smaakt ook zoetig, al proefde ik wel de zoetstof. Misschien ook iets voor je lijstje of om zelf uit te testen?

  9. Tedje schreef:

    Goedemorgen,
    Ik mis canderel nog in je lijstje met suiker vervangers werk ik al jaren mee super lekker want ik heb diabetes dus het gaat helemaal prima

  10. Mira schreef:

    Pas op met zoetstoffen. Je lichaam herkent het niet als zoetstof maar als suiker. Daarnaast hebben veel chemische zoetstoffen ook bijwerkingen. Kies liever voor dadels bijvoorbeeld, ook als dadelsiroop verkrijgbaar. Of fruit! Veel beter voor je lijf!

  11. Bianc schreef:

    Erythritol werkt nog beter.Dit heeft geen invloed op bloedsuikerspiegel in tegenstelling tot xylitol die de bloedsuikerspiegel wel ietsjes beïnvloed. Daarnaast kun je t 1 op 1 vervangen en heeft geen nasmaak.
    Zorg wel voor goede kwaliteit zonder verdere chemische toevoeging.
    Sukrin of evt van Mattison

    Warme grt en veel dank voor al je enthousiaste en leuke recepten

  12. Marlies schreef:

    Ik ben zo verbaasd dat ik overal lees dat je suiker 1:1 kan vervangen met kokosbloesemsuiker. Je hebt echt maar maximaal de helft nodig, anders is het veel en veel te zoet. In sommige recepten doe ik zelfs nog minder.

    1. Laura's Bakery schreef:

      Jij vindt kokosbloesemsuiker zoeter dan gewone suiker? Of verminder je misschien überhaupt graag de hoeveelheid suiker in recepten?

  13. Ineke schreef:

    Ik miste Erythritol bij het overzicht van de suikervervangers. Ik gebruik dit 1:1.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *