Review Mijn favoriete desserts

Gepost: 19 november 2014 Laatst bewerkt: 22 juni 2023
0

Review Mijn favoriete desserts

In de bakboekenweek van vorige week wilde ik jullie zoveel boeken laten zien dat het simpelweg gewoon niet paste. Daarom volgen er deze maand gewoon nog een paar. Waaronder dit boek dus: Mijn favoriete desserts. Wat een heerlijk boek is dit zeg! Wie op zoek is naar inspiratie voor een spectaculair dessert zit met dit boek zeker goed. Van een mousse tot chocolade bitterballen, in dit boek vind je zeker iets lekkers!

Review Mijn favoriete desserts

Laten we even beginnen bij het feit dat dit echt een supergroot boek is, wel bijna 35 cm hoog! Dat maak het bladeren in dit boek al een ervaring op zich. De desserts zijn opgedeeld in 17 hoofdstukken, gesorteerd op soort dessert. Zo begint het boek met rabarber recepten. Zo vind ik de croissantpudding met rabarber er echt héérlijk uitzien, maar ook de rabarber kwarkcake staat op mijn lijstje om te maken. In het volgende hoofdstuk staat chocolade centraal, altijd goed. Je kunt kiezen voor kleine rozemarijn truffels of gaan voor de NY salted chocolate caramel cheesecake. Een mond vol, maar het klinkt dan ook heerlijk. Alles ziet er ook heerlijk uit trouwens, de fotografie in dit boek vind ik echt heel mooi!

Review Mijn favoriete desserts

Geen fan van chocola? Dan gaan we gewoon verder met verschillende soorten crème brûlee. Een mokka variant bijvoorbeeld, of eentje met bramen. Ook voor de koffie liefhebbers is er een speciaal hoofdstuk. Kies voor de espressogranita of hazelnootgebakjes met mokkacrème. Als ik deze laatste aan mijn moeder laat zien weet ik dat ik direct de keuken ingestuurd word om het te maken 😉 .

Wist je dat je van oud brood ook hele leuke desserts kunt maken? In dit hoofdstuk staan verschillende pudding recepten en wentelteefjes. Hierna volgt een korstdeeg met een aantal taartrecepten en daarna schakelen we direct over op tiramisu! de bavarois van mokka tiramisu lijkt mij een aanrader maar ook de frambozentiramisu met witte chocola wil ik eens proberen!

In het yoghurt en kwark hoofdstuk staan recepten als mango-ijs, yoghurt citroentaart en frisse citrusmousse. Stuk voor stuk heerlijke desserts. In het volgende hoofdstuk staan kruiden centraal, denk hierbij aan basilicumkoekjes met lemon curd en kruiden-ricottacake. Combinaties die ik niet snel zo maken, maar er toch erg smakelijk uitzien.

Review Mijn favoriete desserts

Ook groenten zou ik niet snel in desserts verwerken, maar deze zitten toch in de recepten van het volgende hoofdstuk. Ik weet nog niet of ik snel paprika in sinaasappel-gembersiroop zou maken, maar hier ligt zeker een uitdaging. De pompoencake klinkt goed in ieder geval.

Volgende hoofdstuk: pudding! De chocoladepudding met butterscotchsaus zou ik het liefst nu nog maken, die ziet er zo lekker uit! Er staan ook genoeg frisse puddinkjes met vers fruit in. Er lijkt werkelijk waar geen eind te komen aan al deze prachtige desserts, we zitten nu namelijk pas op twee derde van het boek. Nu gaan we roosteren en grillen. Gegrilde perziken in een zomertaart bijvoorbeeld, of geroosterde aardbeien met vanille-basilicumsaus.

In het 13e hoofdstuk draait het om parfait en semifreddo. Een snelle meringue parfait of juist een prachtige hazelnootijstaart, dat vind je hier. Hierna komen de crumbles en soezen aan bod, weer twee hoofdstukken die vol staan met heerlijke recepten als bosvruchtencrumble en mokka-éclairs.

De laatste twee hoofdstukken gaan over ijs en rijstdesserts. Vooral dat ijs hoofdstuk spreekt mij aan. Heerlijke recepten maar ook leuke ideeën voor toppings

Review Mijn favoriete desserts

Wat vind ik van het boek?

Ik als liefhebber van toetjes en desserts vind dit een heerlijk boek! Er staan ook genoeg recepten die je niet per se als desserts hoeft te serveren, dus dat komt goed uit. Nog meer gelegenheden om van deze recepten te genieten. De styling van dit boek vind ik heel gaaf, ik heb al een papiertje uit het boek willen vegen dat er gewoon thuishoorde en van de fotografie krijg je spontaan trek. Voor iedereen die van (spectaculaire en) lekkere desserts houdt is dit boek absoluut een aanrader!

Dit boek is inmiddels niet meer verkrijgbaar via de bekendere online winkels.

Links in dit artikel kunnen affiliate links zijn. Als jij via zo’n link iets koopt, krijg ik hier een kleine commissie over. Merknamen in een recept kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking.