Review: Cupcakes om te vieren (eBook)

13 september 2012
0

Jullie weten het, ik ben gek op kookboeken. Ik heb inmiddels al een mooie rij op mijn boekenplank staan en als het aan mij ligt zal deze collectie zich nog verder uit gaan breiden. Als het aan de techniek ligt zal echter dit niet gaan gebeuren, dan zal het aantal digitale kookboeken zich gaan uitbreiden. Het eerste digitale cupcake boek is inmiddels een feit: ‘Cupcakes om te vieren’ van Sara Welters. De uitgever dacht dat dit boek wel interessant zou zijn voor jullie en vroeg mij hier een stukje over te schrijven. Dit wilde ik graag doen en niet alleen omdat ik zelf ook denk dat dit boek interessant is voor jullie. Vooral ook om te laten zien dat een digitaal kookboek helemaal niet zoveel slechter is dan een papieren versie, het biedt namelijk ook voordelen.

Het boek begint met een video hoe het te gebruiken is, deze video vinden jullie onderaan deze post. Na het voorwoord gaan we gelijk door naar de recepten. Er is keuze uit vier cupcake recepten, elk voorzien van een mooie foto en een duidelijke uitleg. Hier zit ook een Stevia cupcake recept bij, dit is een natuurlijke zoetstof. Ook zijn er nog twee recepten voor toppings te vinden.

Nu komt een van de leukste hoofdstukken: de basistechnieken en materialen. Normaal gesproken een hoofdstuk dat niet heel spannend is, de mogelijkheden die een eBook je biedt maakt het echter wel heel erg leuk. Er zijn namelijk video’s aan toegevoegd, zeker voor beginners is dit interessant. Geen stukken tekst meer lezen over technieken, nee we bekijken nu gewoon een video over hoe de betreffende techniek uitgevoerd moet worden. Het maken van een reliëf, dusten en toeven spuiten staat allemaal in aparte video’s uitgelegd. Ook de pagina met decoratie materialen vind ik erg leuk. Vraag je je af waarvoor de pump brush is? Je klikt op het product en krijgt dit gelijk groter in beeld te zien, samen met een korte toelichting over het product.

Het laatste hoofdstuk bevat de gedecoreerde cupcakes en instructies om deze te maken. Er zijn acht verschillende thema’s, elk met drie cupcakes. Deze setjes van drie soorten cupcakes gaan goed samen en vormen een mooie geheel. Alle cupcakes en decoraties kun je uitvergroten om het even goed te bekijken. Bij enkele cupcakes zit zelfs een video uitleg. Als je hier op klikt krijg je in een video te zien hoe je een bepaalde cupcake of decoratie maakt.

Ondanks dat ik het heerlijk vind om met een stapel kookboeken aan de tafel te gaan zitten en hier lekker in te bladeren vind ik dit eBook toch ook erg leuk. Door video’s te gebruiken wordt het heel duidelijk hoe je bepaalde dingen moet maken. Een foto zegt misschien meer dan woorden, een video zegt nog meer! Dit boek vindt ik zelf vooral ideaal voor beginners, de ontwerpen zijn niet te ingewikkeld en goed te volgen. Toch haalde ik hier zelf ook enkele leuke ideetjes uit. Nadeel is natuurlijk dat je een iPad nodig hebt om dit boek aan te kunnen schaffen en te gebruiken, iets wat niet iedereen in zijn bezit heeft.

Het boek is hier te verkrijgen in de iTunes store en kost €6,99

Hoe staan jullie tegenover digitale kookboeken?

Laura Kieft

Laura vindt dat bakken echt niet moeilijk is en laat dat zien met toegankelijke recepten. Zelf bakt ze het liefst cakes en koekjes en snoept tijdens het maken graag van het beslag en deeg. Zogenaamd om alvast te proeven, zegt ze.